Odatv-özel
İsrail-Hamas savaşıyla birlikte Türkiye’de bir kahve zinciri tepkilerin odağında…
Hemen her gün bir Starbucks şubesine yönelik protesto, gösteriye şahit oluyoruz.
Burada kahve oturarak sohbet eden kişilere yönelik de tepkiler yükseliyor.
Starbucks’a saldırıların nedeni, İsrail’in Gazze’ye düzenlediği saldırılara karşı bir protesto biçimi olarak görülüyor.
Bazı gruplar, Starbucks’ın ABD’li bir kahve zinciri olması ve İsrail’e destek verdiği iddiası nedeniyle şubelerine taşlı, sopalı veya maytaplı saldırılar düzenliyor.
Bu saldırılar, Diyarbakır, İstanbul ve Kocaeli gibi şehirlerde gerçekleşti.
Saldırılar sırasında yaralanan olmadığı, ancak iş yerlerinin camlarının kırıldığı ve müşterilerin korktuğu belirtildi.
Saldırıları yapan gruplar, Filistin halkına destek vermek istediklerini söylüyor.
Starbucks’ın sahibi Howard Schultz’ın Yahudi kökenli olmasının yanında ABD’nin de İsrail-Filistin Savaşı’nda İsrail’e yakın olan tutumu tepkilerde önemli rol oynadı.
SALDIRILARIN ARKASINDA KAHVE PAZARI MI VAR
Starbucks’ın destek verdiği iddia edilen İsrail’de hiç şubesi bulunmuyor.
Türkiye’de ise 663 tane şubesi bulunuyor.
Burası işin ilginç boyutu.
1971’de kurulan Starbucks, 2003 yılında Türkiye pazarına giriş yaptı.
Türkiye’de ilk Starbucks mağazası 2003 yılında İstanbul’da, Bağdat Caddesi’nde açıldı.
Türkiye’ye giriş yaptığında tutmayacağı düşünülen Starbucks kahve zincilerinde bugün yer bulmak da zor.
Kahve pazarında da Starbucks’ın Türkiye’deki üstünlüğü görünen bir gerçek.
Komplo teorisine göre diğer kahve şirketleriyle Starbucks arasında da bir çekişme mevcut. Starbucks’ın Yahudi sahibi ve İsrail’e destek verdiğine yönelik “algılar” diğer kahve şirketleri tarafından kamuoyuna yansıtılıyor olabilir.
PAZARIN LİDERİ
Türkiye’de kahve pazarı, yabancı markaların hakimiyetinde. Pazarın lideri, yüzde 26.5 paya sahip olan ABD’li Starbucks.
Toplamda 8 yabancı marka, pazarın yüzde 44’ünü elinde tutuyor. Yerli markalar ise 57 firma ile yüzde 56’lık bir paya sahip.
Son yıllarda pazara giren markaların çoğu yerli.
2011’den beri sadece 3 yabancı marka (Caribou, Coffeshop ve At Origin) pazara girdi.
Buna karşılık 2013’ten 2015’e kadar 25 yerli marka pazara katıldı. Bir diğer dikkat çekici nokta ise, pazarın ikinci büyük oyuncusunun yerli olması: Kahve Dünyası, yüzde 10.7’lik bir pay ile hızla büyüyen markalardan biri.
KURUKAHVECİ MEHMET EFENDİ
Starbucks’a yönelik saldırılar sürerken Kurukahveci Mehmet Efendi’nin de İsrail ordusuna destek için kahve gönderdiği öne sürüldü.
İddialara kanıt olarak ise bir fotoğraf karesi paylaşıldı. Fotoğrafta İsrail ordusundan olduğu iddia edilen iki kişinin elinde Kurukahveci Mehmet Efendi’ye ait kutular olduğu görüldü.
Bunun üzerine çok sayıda kişi sosyal medya mecraları ve internet arama motorlarından “Kurukahveci Mehmet Efendi İsrail’e destek mi oluyor?”, “Kurukahveci Mehmet Efendi İsrail’in mi?” gibi sorularla arama yaptı.
İddialar sonrasında Kurukahveci Mehmet Efendi’den açıklama geldi. Sosyal medya hesabından yapılan paylaşıma verilen cevapta “Değerli takipçimiz, bu hassas bilgilendirme için çok teşekkür ederiz. Kurukahveci Mehmet Efendi olarak böyle bir iddianın muhatabı olmadığımızı ve olamayacağımızı bilmenizi isteriz. Sevgilerimizle….” denildi.
61 ZİNCİRE ULAŞTI
1934’ten 1996’ya kadarki 62 yılda bilinen tek mağaza Kurukahveci Mehmet Efendi’yken şu anda 61 zincir var.
En bilinenler arasından Kahve Dünyası, Tchibo, Cafe Nero, Gloria bulunuyor.
Son zamanlarda Türkiye’de yavaş yavaş büyüyen ve en lüks semtlerde büyük mağazalar açan bir şirket daha var. Adı: Espressolab
Yerli kahve markası Espressolab’ın kurucusu Esat Kocadağ.
Bu kahveci ilk mağazasını 2014 yılında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde açtı.
Aralık 2022 tarihi itibarıyla Türkiye, Orta Doğu ve Avrupa’da olmak üzere toplam 190 mağazası bulunmakta.
2023 yılı içerisinde mağaza sayılarını 200’e çıkarmayı hedeflediklerini söylüyorlar.
Espressolab markası, Sütiş ile birlikte Kocadağ Ailesi Şirketleri’ne ait ve Esat Kocadağ tarafından yönetilmekte.
Odatv.com